Akupunkturpunkter og meridianbaner

Meridianbaner er energibaner der løber inden i din krop, meridianbaner er kendt fra kinesisk medicin og akupunktur, kineserne har kendt og arbejdet med meridianbaner i mere end 5000 år, meridianbanerne bliver brugt til forebyggelse og behandling af sygdomme.
Meridianbaner, er ifølge kineserne energibaner der fordeler kroppens energi via 14 sammenhængende meridianbaner, meridianbaner er forbundet med akupunkturpunkter, punkterne påvirker nervebanerne og centralnervesystemet, på den måde er alle meridianbaner forbundet med hinanden, hver enkelt meridianbane er tilknyttet et organ, som den forsyner med energi, på den måde forsynes alle væv, muskler, celler, skelet, immunforsvar, kredsløb, fordøjelsessystem, nervesystem med energi fra meridianbanesystemet.

Alle symptomer og sygdomme er et resultat af ubalancer i energien.

Kinesiologi er en videreudvikling af den kinesiske akupunkturs principper, mennesket behandles ud fra det holistiske menneskesyn. Der tager udgangspunkt i at mennesket ses som en helhed, det hele menneske, hvor krop, kemi, følelser, tanker, sjælen og energi gensidigt påvirker hinanden.

KI er en energi der aktiveres af en spænding mellem 2 modsat-rettede kræfter, Yin og Yang.

Yin-meridianer løber altid opad fra jord mod himmel, yin løber på indersiden af kroppen. Yin er tilknyttet et fast organ, det er lunger, milt, hjerte, nyre, lever og cirkulations-sex.

Yang-meridianer løber altid nedad fra himlen mod jorden, yang løber på armenes eller benenes yderside og er tilknyttet et hult organ, det er tyndtarm, tyktarm, mave, blære, galdeblære og tredobbelt varmer.

Yin/yang indholder 5 tilstande, som er nuancer af det som yin og yang repræsentere, de 5 elementer Ild, Jord, Metal, Vand og Træ. Årsag til sygdom diagnosticeres gennem loven om de 5 elementer.

Meridianbaner kan blive blokeret det kan være på grund af stress, depression, angst, sorg, fastlåste følelser eller andet.
Når medianbanerne er blokkeret, betyder det, at det tilhørende organ ikke får energi nok, hvilket medfører at organet ikke kan udfører sin opgave optimalt, og det kan give ømme muskler, træthed, hævede led eller andre symptomer og sygdomme.
Meridianbane energien er  livsvigtig, når energien flyder frit er kroppen i balance og det giver øget energi og overskud.

Meridianbaner

Lær mere om meridianbaner og akupunkturpunkter

Basisuddannelsen i kropsafbalancering KA 1-4 vil du modtage en omfattende undervisning i meridianbaner og akupunkturpunkter.

Kendskab til -og brug af, meridianbane-systemet er essentielt i kinesiologi behandling.

Kinesiologi behandlingen tager udgangspunkt i de ubalancer der kommer frem under behandlingen, der skabes balance og energien kommer til at løbe frit, det vil give dig mere energi og overskud i livet.
Læs mere om vores kurser i kinesiologi